Laatste dag in Yellowstone en Grand Teton national park

5 juli 2018 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Opnieuw hebben we de wekker vroeg gezet, want vandaag zitten we vlakbij de Lamar Valley. Ook deze vallei staat bekent om de goede kansen op het zien van wilde dieren onder andere ook beren en wolven. Zelf twijfel ik nog even, want we hebben al zoveel dieren gezien. Maar we gaan toch vroeg op pad en opnieuw is het landschap het alleen al waard. Zeker in het ochtendlicht ziet het er heel mooi uit. Het wordt nog mooier als we de enorme kuddes bizons zien. De bizons staan overal, zelfs op de weg en we moeten af en toe stilstaan. Hier hadden we al eerder op gehoopt, om een beetje een idee te krijgen hoe het er vroeger moet hebben uitgezien. Bij het Crazy Horse memorial hadden wij gehoord dat de eerste kolonisten soms 8 dagen moesten wachten voordat een kudde bizons voorbij was! In de verte zien we nog herten en een paar antilopes. De beren en wolven laten zich hier niet zien. Wel zien we onderweg naar de Mammoth Hot Springs nog twee beren. Dus wij hebben echt geen klagen, niet voor niets vroeg opgestaan.

De Mammoth Hot Springs zijn een scherp contrast met de lieflijke vallei en bergen met bomen waar we 's ochtends doorheen zijn gereden. Daardoor lijkt het wel of we in een andere wereld terecht zijn gekomen.  De witte stenen terrassen met stomend water zijn een indrukwekkende speling van de natuur. Dat geldt ook voor de Grand Canyon of the Yellowstone met watervallen, daar zijn we gisteren ook nog geweest . Helemaal vergeten omdat in het laatste verslag te vermelden Het contrast is ook zo groot.  Met bijna 9.000 m2 meter is dit echt een groot park. Toch hoef je soms maar een uur te rijden om je op een andere planeet te waren. Vanaf de Mammoth Hot Springs gaan we naar het volgende natuurwonder de Grand Prismatic spring. In het midden is de bron blauw en bij de rand oranje. Er komt stoom van het meer af omdat de watertemperatuur ongeveer 85 graden is. Met een doorsnede van zo'n 90 meter is het een groot spektakel om te zien. Al slapen wij vannacht nog wel in Yellowstone, dit is de laatste bezienswaardigheid die wij in dit park bezoeken. Het einde van onze vakantie komt inzicht.

Na opnieuw een fijne nacht in onze camper gaan we de volgende dag weer vroeg op richting Grand Teton national park. Het is ons nog niet gelukt om een eland op de foto te krijgen en het schijnt dat in deze buurt er veel wonen. Met een rustig gangetje rijden we Yellowstone uit en Grand Teton in. Er zijn nog weinig auto's op de weg dus we hebben alle tijd om te speuren naar een eland en andere dieren. Het is erg rustig en lukt niet om eland te vinden. We spotten slechts één antilope. Onze campground ligt helemaal in het zuiden van Grand Teton. Daarom rijden we in één keer door het park heen. Het landschap is echt mooi, zeker de Tetons (de bergen) zijn schitterend. Toch lijken we te verzadigd om alles goed te kunnen waarderen. Het is tijd voor wat anders dan de natuur dus op naar Jackson Hole, een klein toeristisch dorpje. Ook hier voert de westernsfeer de boventoon, het blijft wat onecht en grappig aan doen. We hebben de stad verkent en lekker geluncht. Daarna de rest van de middag op de campground genoten. Nog een korte wandeling naar de rivier  gemaakt en verder vooral geluierd naast de camper. 's Avonds een fijn kampvuur gemaakt en daar ons eten op bereid. Met de Tetons op de achtergrond is dit eigenlijk onze laatste nacht in prachtige natuur van dit hele grote land.

In de ochtend hopen we opnieuw een eland te spotten. Want deze camping wordt af en toe door ze bezocht. Maar ook nu laten ze zich niet zien. Geeft niets, zo houden we wat te wensen over. Onderweg naar Salt Lake City hebben we nog één stop, Garden City aan Bear Lake. De weg naar toe loopt parallel met de Rocky Mountains. Het is een smalle twee baans met bomen, rivieren en vergezichten. Dit hadden we niet verwacht, wat een fijne verrassing. De dorpen zijn piep klein met minder dan 200 bewoners. Ze zien er vervallen en afgeleefd uit. Dit is duidelijk het platteland.