Buffalo en Cody

2 juli 2018 - Cody, Wyoming, Verenigde Staten

We zijn weer online!

Dat zijn de plaatsen die wij als laatst aandoen voordat we naar Yellowstone national park gaan. Het grappige is dat de plaats Cody is opgericht door Buffalo Bill (die van de Wild West Show, niet die van de Silence of the Lambs). In Buffalo kwamen we laat in de middag aan. Zijn even door het centrum gelopen om daarna eens lekker te gaan uiteten (dank je wel pap & mam). Uit eten in Amerika gaat net wat anders dan in Nederland. Natuurlijk kan ik niet voor alle restaurants in Amerika praten maar meestal gaat het zo: Als je binnenkomt wordt je uitgebreid begroet en wordt er een tafel aan je toegewezen. Vervolgens krijg je water met ijs, het is gratis maar meestal uit de kraan dus verwacht een chloorsmaak. Wanneer je je eten gaat bestellen wordt er gevraagd of je nog wat anders dan water wilt drinken. Kies je voor een frisdrank, dan betaal je 1 drankje en wordt er voor de rest van het diner gratis bijgevuld. Met bekers van ongeveer een halve liter zijn dat er meestal niet veel. Wat mij ook opvalt is dat het bijna overal bekers van kunststof zijn en geen glazen. De porties zijn enorm, daarom is het best normaal dat je een voor- of nagerecht deelt. Zelfs als je besluit om alleen een hoofdgerecht te nemen kan het maar zo zijn dat je veel overhoudt. In dat geval wordt er vaak aan je gevraagd of je een "box" wilt. Of te wel, een doos om je overgebleven eten mee naar huis te nemen. Is je bord leeg, dan wordt vaak gevraagd of ze het al vast mee mogen nemen. De rekening krijg je ook op het moment dat je aangeeft dat je niets meer wilt bestellen. Dat is geen verborgen hint om zo snel mogelijk te vertrekken maar wordt gezien als service. Voor die service wordt een fooi van 15% als normaal beschouwd. Ben je minder tevreden dan geef je 10%. Het kan gebeuren dat er dan wel aan je wordt gevraagd waar je niet tevreden over bent geweest. Fooi is niet verplicht dus ben je zeer ontevreden dan hoef je niets te geven. Ben je super tevreden, dan is 20% fooi of meer de norm. Die hoge fooi is voor het personeel die weinig of niets betaald krijgt. Het is moeilijk te vergelijken want de meeste restaurants zijn minder luxe dan in Nederland maar ook minder duur. Zelfs met een fooi van 20%.

In Cody hebben we een campground in de stad. Die hebben wij uitgezocht omdat er vanaf daar een pendelbus gaat naar de rodeo 's avonds. Voordat we de campground bereiken rijden we door het centrum heen. Het is een echte cowboy town, niet erg groot, maar het verleden wel duidelijk zichtbaar is. Het is lekker druk in de stad want het is bijna 4 juli, de onafhankelijkheidsdag. Ondanks dat kunnen wij eenvoudig met onze 7,5 meter lange camper parkeren in het centrum. Lekker hoor veel parkeergelegenheid   Het middelpunt van het dorp is The Irma hotel. Opgericht door Buffalo Bill en vernoemd naar zijn dochter. In de zomer wordt er elke avond een "shoot out" gehouden aan de zijkant van het hotel. Wij hebben ook een stukje gekeken en vonden het wel grappig ook al was het wat  amateuristisch. 's Avonds worden we met een echte schoolbus opgehaald, gelukkig zijn wij niet zo lang. Want we zitten met de knietjes strak tegen de stoel voor ons. En dat hebben wij niet snel, ook niet in het vliegtuig. Bij het festivalterrein is het lekker druk er worden souvenirs verkocht. Je kan op een stier klimmen en op de foto (tegen betaling natuurlijk). Natuurlijk is er snoep en fastfood te koop. Kortom lekker Amerikaans en dat blijft het ook. Want eenmaal binnen in het stadion gaat het helemaal los. Om te beginnen is er lekker veel reclame, niet op grote borden maar op vlaggen die door ruiters wordt rond gereden begeleid door de stadion speaker. Daarna worden alle militairen geeerd. Werkelijke allen want er waren militairen die nog in actieve dienst waren, er waren veteranen, er waren vlaggen voor alle krijgsmachten en een film over alle gevallen militairen. Toen werd er gezamelijk gebeden om meteen door te gaan naar het volkslied, compleet met een mega grote vlag. Zo en dan moet de eigenlijke show nog beginnen. En wat was het indrukwekkend om dit in het echt te zien. Er waren verschillende onderdelen van, vang een kalf tot zit op een wilde stie en van ren met je paard om paar tonnen heen tot ga op een paard zitten die dat niet wil. Het was een geweldig spectakel om mee te maken.