Heerlijke dagen in Savannah en Saint Augustine en Daytona

10 maart 2015 - Orlando (Florida), Verenigde Staten

Het lijkt inmiddels al weer een aardig lang geleden als ik dit schrijf. Maar het was afgelopen zondag een heerlijke dag in Savannah. De zon scheen lekker, het was ongeveer 25 graden en bijna geen wind. Direct van de snelweg reden wij zo de parkeerplaats op van het bedrijf waar wij een rondrit mee gingen maken dus alles liep op rolletjes.

Waarom zijn wij naar Savannah gegaan? Het is een statig stadje met veel architectuur van voor de oorlog. En daar bedoelen ze hier de Amerikaanse burgeroorlog mee (1861 tot 1865). Dat is bewaard gebleven omdat toen generaal Sherman hier kwam het leger van de Confederatie al de benen had genomen. Savannah gaf zich over en is daarom gespaard gebleven. Eén van de gidsen omschreef het als volgt: we are the dirty little sister of Charleston, we are just as pretty but not so sophisticated and if you do not believe me ask them.

Zoals eerder gezegd, wij hebben een rondrit gemaakt met een trolly. Dat was erg geslaagd want je kon er op en er af, maar er werd onderweg ook erg veel verteld. Dat ging op een zeer vermakelijke manier, er kwamen zelfs nog 3 extra mensen in de bus een act opvoeren. Ik zal een paar verhalen en weetjes vertellen. Verder heb ik een filmpje in elkaar gedraaid. Ik hoop dat jullie daarmee een idee krijgen van Savannah. Want het is een beeldschoon stadje.

Weetjes: Juliette Gordon Low is in Savannah geboren, zij heeft de Girl Scouts opgericht. Daarom bezoek die op hun beurt Savannah en dat levert jaarlijks 12 miljoen dollar op. De openings scene van Forrest Gump (Life is like a box of chocolats) is opgenomen in één van de parken van Savannah. In the Pirates House werden soms mannen dronken gevoerd en vervolgens gekidnapt en op een schip gebracht. Dit overkwam ook een politieman uit Savannah, het heeft hem meer dan 2 jaar gekost om weer thuis te komen. In Savannah was het verplicht om mee te helpen met blussen als er brand was. Daarom had iedereen een emmer water of zand bij de deur staan.

Dat was dus zondag, de volgende dag zijn wij via The Golden Isles afgezakt naar Saint Augustine. Tijdens onze busreis was er een vrouw (ik hoop dat jullie het een beetje hebben kunnen horen op het filmpje) die daar vandaan kwam. Onderweg naar het zuiden kwamen wij borden tegen met afslagen daar naar toe dus zijn wij daar heen gegaan. Wij kwamen in een gemoedelijk dorpje aan de kust met een pier en een paar winkeltjes. Het was al in de middag dus besloten wij wat te eten aan het water. En daar, aan het water, al was het ver weg hebben wij voor het eerst een wilde dolfijn gezien. Het is maar een rugvin maar toch, het wij vonden het bijzonder. En wij hebben zelfs een foto kunnen maken.

Vandaag zijn wij begonnen in Saint Augustine, dit is het oudste stadje van Noord Amerika. Het is gesticht in 1565 en altijd bewoond gebleven. Het is een mooi stadje met een gezellige winkelstraat. Het leuke is dat het duidelijk heel anders uit ziet als Savannah. Saint Augustine is voornamelijk opgebouwd door Spanjaarden, Savannah door de Britten. Ook is Savannah bijna 200 jaar minder oud. Toch voelde het niet zo oud aan, misschien omdat ze er niet zo goed mee om weten te gaan. De commercie viert hoogtij en goede smaak is soms ook ver te zoeken. Bijvoorbeeld in het oudste houten schoolgebouw, daar hebben ze in het bovenraam een plastic paspop hoofd in gezet die een praatje houd. Niet helemaal mijn idee om een oud gebouw te presenteren. Maar wij hebben het er niet minder naar ons zin om gehad.

Want het is stralend weer vandaag, in begin van de middag gaan we over de 30 graden grens. Dus wat is er dan fijner om lekker naar het strand te gaan? Maar dan wel op z'n Amerikaans. Dat betekent naar Daytona Beach en met je auto op het strand. Het is een attractie op zich om zo het strand op te rijden en zo een plekje te zoeken, de auto deur te openen en zo de branding in te lopen. Geweldig omdat zo een keer mee te maken. En eigenlijk ook erg handig, geen gesleep in de hitte met als je spullen. Gewoon parkeren, handdoek naast je auto en genieten! Dat laatste hebben wij zeker gedaan, heerlijk genoten van Daytona Beach.

Voor de foto's en films moeten jullie nog even wachten want wij gaan er vroeg in vandaag. Want morgen wacht het Kennedy Space Center op ons.

1. Barbara:
    11 maart 2015
    Tussen mijn patiënten door jullie reisverslag aan het lezen...Wat heerlijk zeg! Heel even zat ik ook in jullie wereld bij het lezen van jullie verhaal. geniet ervan!!
  2. Petra:
    11 maart 2015
    Wat een prachtige huizen zitten er tussen. Die lijken wel rechstreeks uit Gone With The Wind te komen.
  3. Pap en mam:
    11 maart 2015
    je had ook er in kunnen rijden, dan had je schone banden gekregen.