If you're going to San Francisco.....

21 september 2013 - Merced, California, Verenigde Staten

dit nummer http://youtu.be/OdvCqUguIh8 kreeg ik steeds in mijn hoofd als ik dacht aan ons bezoek San Francisco. De Amerikaanse stad die het meest op Europa lijkt is het algemene motto. Het gekke is dat wij hierdoor ook gingen vergelijken. De bouw van de huizen heeft wel wat van Engeland weg. De gekke types die je tegenkomt deden ons aan Amsterdam denken. Als voorbeeld: een man, met een paarse vlecht (pruik à la pipo de clown) in een lichtblauwe blouse met bijpassende rok. Dat samen met de relaxte sfeer is toch wel een beetje dat hippie-achtige-gevoel wat ik ook krijg van het nummer "If you're going to San Francisco".

Zoals eerder geschreven, we hebben kaartjes voor Alcatraz. Deze gevangenis is in 1859 gesticht als fort om de baai te bewaken. Van 1934 t/m 1963 was het een zwaar bewaakte federale gevangenis, de ergste in zijn soort. Volgens de audio-tour was dat ook het doel, hier moesten de gevangen gestraft worden. De stemmen van gevangen en bewakers in de Engelstalige versie waren niet van acteurs maar origineel het was erg leuk en informatief. Hierdoor ging het oude gebouw leven en werd het goed duidelijk hoe het er vroeger aan toe ging. Dit was zeker één van de hoogte punten van San Francisco voor ons.

Nadat we weer terug aan land waren zijn via Pier 39 waar we de zeeuwleeuwen hebben gezien met kabeltram (ook één van de toeristische atracties van San Francisco, zie foto) naar Chinatown gegaan. Dit is de grootste groep Chinezen die buiten China woont ter wereld. Ook hier waren de verwachtingen hoog, maar ik kan niet zeggen dat ze helemaal zijn uitgekomen. Dat komt misschien omdat wij veel van Chinatowns houden, we zijn dan ook al in diverse geweest o.a. Parijs, Newcastle, en New York. Het klinkt misschien wat simpel maar als je er in één bent geweest heb je ze allemaal gezien. Overal worden nep-artikelen verkocht en geïmporteerde rotzooi uit China. Dit klinkt wel erg negatief en zo bedoel ik dat niet maar wij verbazen ons er niet meer over. Daarbij hebben we er wel lekker gegeten!

Op de tweede volle dag zijn we 's ochtends begonnen bij het San Francisco academy of science. Dit is een natuurhistorisch museum, planetarium, aquarium en onderzoek centrum in één. De belangrijkste reden voor ons bezoek is dat ze binnen in het gebouw een stukje regenwoud nabootsen. In de kelder zit een mangrove aquarium, vervolgens cirkel je omhoog (langs wat een aantal bomen moet voorstellen). Helemaal tot je uiteindelijk bij de kruin van de bomen bent waar de vlinders om je heen vliegen. Daar tussen staan diverse terraria met dieren die ook in het regenwoud wonen zoals slangen, kikkers en spinnen. Het planetarium is de grootste digitale ter wereld. Wij zijn een aantal jaren geleden in New York ook naar een voorstelling geweest over het ontstaan van de aarde. Dat was erg spectaculair, dit ging over aardbevingen en dan met name over wat dat voor Californië betekent. De voorstelling begon erg mooi, het leek wel of ik vloog boven het landschap. Daarna weet ik niets meer want ik ben in slaap gevallen! Dat is echt best bijzonder voor mij want ik val bijvoorbeeld eigenlijk nooit voor de tv in slaap. Nu dus wel, ik werd weer wakker toen ik hoorde: thank you for your attention. Dat viel dus wel mee, de vermoeidheid had het nu toch gewonnen. Daarom maar terug naar het hotel om even bij te komen. In de middag ging het weer beter en we zijn toen terug naar Pier 39 geweest om een rondvaart in de baai te maken. Het weer was nog heerlijk en van de frisse wind nog meer opgeknapt. Tijdens de toch kregen we diverse informatie over San Francisco en over de Golden Gate brug. Wat bij mij veel indruk maakte is dat de brug in 4 jaar is gebouwd (klaar in 1937) en dat als je alle kabels aan elkaar knoopt die in de 2 hoofddraden verwerkt zitten je 3 keer rond de aarde kan. Van de frisse zeelucht hebben we trek gekregen en hebben op de pier bij Bubba Gump gegeten. Zoals de naam klinkt zo ziet het er ook uit :) Heerlijk gegeten en daarna lekker naar bed.

Want dat was de laatste dag in San Francisco. Vanochtend onze spullen weer opgepakt en richting Yosemite gereden. Onderweg in Silicon Valley Googleplex bezocht. Of nou ja, voor de deur gestaan. Ik had ergens gelezen dat je ook een stukje naar binnen kon maar dat was helaas niet zo. Daarna verder om maar weer eens een koffiepauze bij Starbucks in te lassen. Gezien het energieniveau aan de lage kant is verder niet zoveel gedaan. Na aankomst nog wel een hapje gegeten in een lokale diner. De eigenaar moet een grote Coca Cola fan zijn want de hele zaak was rood / wit geschilderd en vol gehangen met diverse Coca Cola versiersels. Maar wel lekker gegeten. Zo nu proberen te slapen want morgen wacht Yosemite op ons.

1. Petra:
    21 september 2013
    Wow, Alcatraz ziet er indrukwekkend uit! En om de golden gate bridge in het echt te zien en op die tram meerijden lijkt me echt fantastisch.
  2. Helga:
    21 september 2013
    Jeetje dat zo'n last van de jetlag hebt......of ook een de laatste maanden kantoor?
    Leuk verslag weer trouwens:)
  3. Arie en Bianca de Graaf:
    23 september 2013
    @ Petra, Alcatraz is ook erg indrukwekkend. Heeft dat in elk geval wel op ons gemaakt. Verder hadden we gelukt dat het helder weer was en dat daardoor de golden gate bridge goed zichtbaar was. Ik stond zelf aan de buitenkant van de tram, een hele gave ervaring.

@Helga, ik denk dat het een combinatie van jetlag, kantoor en lange reisdagen is geweest. Fijn te horen dat je het verslag leuk vindt. Ik vind het ook echt leuk om te schrijven!