Poging twee.

19 september 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Goedemorgen iedereen, volgens het klokje op de laptop is het bij jullie nu 9:55 's ochtends. Hier is het 0:55 of te wel midden in de nacht. Helaas had het onbekende nummer dat Arie zojuist belde daar *piep* aan. Best jammer gezien ik voor het eerst aan het doorslapen was sinds we hier zijn. Maar elk nadeel heb een voordeel volgens een vrij nieuw Hollands gezegde. Dus tijd om het reisverslag nogmaals te schrijven. Want toen ik vanochtend klaar was kreeg ik een foutmelding toen ik probeerde op te slaan. Dus hierbij opnieuw.

Dag twee, van Los Angeles naar Monterey.

Na een kop koffie op het terras in Malibu zijn we in de auto geklommen op weg naar Monterey via Highway 1. Volgens sommige is dit de mooiste route ter wereld, dat schept verwachtingen. De weg begint als een vierbaansweg langs de stranden van Los Angeles. Hoe zien die eruit? Denk even aan de serie Baywatch van vroeger, alleen zijn de huisjes nu lichtblauw geverfd. Hoe verder we gaan hoe rustiger het wordt. De weg slingert lieflijk langs de kust. Aan het begin van de middag komen we in Santa Barbara aan (van die nog heel wat oudere tv-serie). Daar aangekomen hebben we heerlijk fish and chips gegeten op de prachtige houten pier. Waar je volgens onze grote verbazing op kon rijden én parkeren. Je zal dat hele stuk ook maar moeten lopen "kuch". Door een bewoner wordt ons aangeraden om de missiepost te bezoeken. Dat is volgens hem het mooiste wat Santa Barbara te bieden heeft. Deze missiepost is in 1786 gesticht door de Spanjaarden en sindsdien ook altijd in gebruik geweest. Al is het gebouw wel een paar keer zwaar beschadigd door aardbevingen. In 1953 is het als laatst in oude glorie hersteld volgens de oorspronkelijk ontwerp (zie foto's). Vanwege de tijd zijn we niet naar binnen geweest, dat was achteraf maar goed ook....

Nu door op Highway 1 richting Monterey. Het is inmiddels een tweebaansweg geworden en de lieflijke stranden worden steeds ruiger. Ook komt zien we steeds minder verkeer maar van die auto's is bijna 20% een Ford Mustang. Nu vind ik dat zelf een mooie auto, maar elke dag biefstuk gaat ook vervelen! Nu komt het moeilijke gedeelte, hoe beschrijf je een weg waar je verbaast blijft, dat je elke keer opnieuw verbaast bent? Super mooie vergezichten en een zeer afwisselend landschap. Van eerste hebben jullie al wat foto's gezien, van het laatste heb ik wat filmpjes gemaakt. Die ik nog aan elkaar moet plakken, dat wordt vervolgt. Ook de weg veranderd steeds meer. Van een Highway waar je ongeveer 90 km per uur op rijdt wordt het een bergpas (met uitzicht op zee) waar je bijna niet harder dan 40 km per uur op kan. Maar erg vinden we het niet, na elke bocht worden we weer getrakteerd op het volgende prachtige uitzicht. Rond 17:00 naderen we Big Sur (http://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Sur) en proberen we een plaats te vinden om te overnachten. Maar dat valt daar niet mee, van sorry we zitten vol tot de suite is nog beschikbaar voor 320 dollar, besluiten we door te rijden naar Monterey. Van te voren hadden we dit wel verwacht dat het lastig zou zijn om ter hoogte van Big Sur een kamer te vinden. Ik had alleen niet gedacht dat we daar zo laat zouden zijn. Maar goed rond 19:30 hebben we een kamer, een echt Amerikaans Motel waar je je auto voor de deur kan parkeren. Daarna als echte Hollanders te voet op zoek om iets te eten. Wat ook nog gelukt is, lekker steak gegeten bij Black Bear Diner. Zo, dat was een lange maar ook fantastische start van onze vakantie.

Zo nu maar wat proberen te slapen, de rest volgt.

1. Helga:
    19 september 2013
    Wat een uitzichten! Prachtig gewoon.
    In die omgeving speelt de serie ( nogal oud ahum) Zorro zich af. Ook de films natuurlijk ;).

Mooie reis verder!
  2. Marijke:
    19 september 2013
    Ziet er super uit allemaal!
    Ik denk trouwens wel te weten wie jullie op het onchristelijke tijdstip heeft gewekt: de credit card maatschappij... Deden ze bij mij ook 2 of 3 nachten op een rij :(
    Have fun!
  3. Arie en Bianca de Graaf:
    20 september 2013
    @ Helga, nu snap ik ook waarom niet witte huizen met rode daken mij zo bekent voor kwamen :)

@ Marijke, dat hoop ik toch niet :(
  4. Arie en Bianca de Graaf:
    20 september 2013
    @ Helga, nu begrijp ik waarom die witte huizen met rode daken er zo bekent uitzien. Van de serie!

@ Marijke, dat hoop ik toch niet. Ben wel toen aan een goede nachtrust.