Space, the final frontier...

13 maart 2015 - Orlando (Florida), Verenigde Staten

Ik kon het echt niet laten om zo te beginnen. Voor iedereen die niet van Star Trek houdt, dat zijn de eerste woorden van elke nieuwe aflevering van Star Trek, The Next Generation. Maar het is niet alleen een quote, de ruimte is voor ons ook nog de grote onbekende zoals het Verre Oosten, Afrika en ook Amerika dat vroeger was. Het is het grote avontuur van onze tijd.

Het Kennedy Space Center is ook niet alleen op de toekomst gericht. Ze zijn zich er zeer bewust van dat zij geschiedenis schrijven. Bij aankomst zijn wij begonnen met een rondrit naar de lanceerplatformen en naar het Apollo/Saturn V Center, Vanaf deze lanceerplatformen zijn alle Apollo en Space Shuttles de ruimte ingeschoten. Heel bijzonder omdat in het echt te zien. In gedachte zien we al die televisiebeelden voorbij komen. Zo gek om er dan zo dichtbij te zijn. In het Apollo/Saturn V Center zit ook het commandocentrum waarvan de eerste lanceringen hebben plaats gevonden. In deze ruimte hebben ze de lancering van de Apollo 7 raket nagebootst. Dat was de eerste bemande raket die om de maan is gevlogen. Als ik nog eens een goede internetverbinding tegenkom zal ik het filmpje dat ik heb gemaakt online zetten. Onderweg van en naar dit centrum hebben wij nog verschillende wilde dieren gezien. Het Kennedy Space Center is onbedoeld een groot natuurgebied waar verschillende dieren ongestoord, op af en toe een lancering na, kunnen leven. Overigens tijdens een lancering van een raket werd ongeveer 180 decibel aan geluid geproduceerd dat is best heftig dus.

In het aankomst centrum staat onder andere de space shuttle Atlantis. De presentatie daarvan was geweldig. Dat is iets wat Amerikanen veel beter kunnen dan wij. Eerst kwamen wij in een ruimte waar op grote schermen de geschiedenis van het space shuttle programma in beeld is gebracht. Vervolgens werden wij in een tweede ruimte geleid waar op één groot scherm achter en op twee of drie kleinere schermen die van de ene muur via het plafond naar de andere muur lopen. Dit gaf een soort 3D effect. In deze ruimte werd kort stilgestaan bij alle reizen die Atlantis heeft gemaakt. De film eindigde hier met de woorden: Welcome home Atlantis. Hierna werd het grote scherm aan de achterkant doorzichtig en werd de space shuttle Atlantis zichtbaar, het grote scherm werd daarna omhoog gehesen en wij konden doorlopen naar de Atlantis. Wij waren zeer onder de indruk van deze presentatie. Geeft meteen een gevoel als je dan de Atlantis in het echt voor je ziet staan. Heel anders dan als je een ruimte binnenloopt waar de space shuttle staat en waar daarnaast een film wordt gedraaid.

Wij hebben nog meer gezien maar dat schrijf ik hier niet verder op want ook ons eigen avontuur gaat nu verder. Het is hier 9.28 's ochtends en wij vertrekken richting Coral Springs. Dat ligt net boven Fort Lauderdale. Daar gaan wij in een soort Bed & Breakfast de laatste week in. Hoe en waarom vertellen wij later.

Tot slot, er zijn diverse foto's bij gekomen. Filmpjes volgen nog.