De wereld boven en onderwater.

2 maart 2015 - Spring Hill, Florida, Verenigde Staten

Afgelopen maandag fietste ik door de regen naar mijn werk. Ik zucht en dacht, wat zal ik blij zijn als we straks in Florida zijn. Lekker in de zon en een aangename temperatuur. Niets was minder waar. Voor degene die ons eerste filmpje hebben gezien weten het al. Het was zwaar bewolkt toen we aankwamen en 13 graden. Dat is geen ramp en wij hebben deze reis ook niet geboekt om 3 weken op het strand te gaan liggen. Maar 2 dagen stortregen is geen pretje.

Gelukkig hadden wij al gepland om zaterdag naar het zee-aquarium te gaan. Dus erg veel last hebben we niet van het weer gehad. Het aquarium was absoluut de moeite waard van ons bezoek. Zijn nog bij een presentatie geweest over een school vissen. In laatste filmpje is de school te zien achter de schildpad. Arie had het aantal vissen die daar in zwommen geraden. Kunnen jullie dat ook? Laat een reactie achter, morgen laten wij weten hoeveel het er zijn.

Na het bezoek aan het aquarium zijn wij om de baai van Tampa gereden. Onderweg hebben we een hapje en een drankje gedaan in een soort bar / restaurant. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen want dit soort zaken ken ik niet in Nederland. Het leuke vond ik dat wij daar meteen de 2 stereotypen van Florida heb gezien. Namelijk het gepensioneerde met witte sokken in slippers, korte broek en overhemd ouder echtpaar en ik ben jong, luidruchtig en probeer zoveel mogelijk alcohol te drinken student. Opvallend detail is dat niemand meteen moest betalen en dat je gewoon je naam kon opgeven. Kennelijk kan dit hier nog.

Vandaag zondag 1 maart is het plan om zeekoeien op te zoeken in Crystal River. Gelukkig is het droog en meteen goed warm want de zon zien wij ook eindelijk. Met een busje worden we naar een boardwalk bij de Three Sisters Springs. Deze bronnen ontstaan uit regenwater uit Noord en Zuid Carolina. Het water gaat onder de grond en komt hier weer naar boven met een constante temperatuur van ruim 22 graden Celsius. En dat is precies de reden waarom de zeekoeien hier komen. Want in de winter wordt het water in de Golf van Mexico te koud voor hen. Het is ook mogelijk om met ze te zwemmen. Daarom zie je op één van de foto's heel veel mensen in het water. Eén van de vrijwilligers legde uit dat zeekoeien erg nieuwsgierige dieren zijn. Ze zoeken soms vissersbootjes op. Wij hebben ook gezien dat ze soms naar mensen toe zwemmen. Ergens vragen wij ons af, of het voor de zeekoeien ook een soort attractie is. Dat als ze mensen willen zien ze dan hier heenkomen.

Tot het volgende verslag!