Yellowstone!!!

4 juli 2018 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

En dan nu Yellowstone. André (leuk dat je meeleest) zei het al, een ander hoogte punt. Voor ons  het belangrijkste doel van deze reis. De belangrijkste reden is de kans op het spotten van wilde dieren. Die kans is hier erg goed, alleen we hebben al best veel gezien. Eigenlijk meer dan verwacht. Gaat Yellowstone zijn hoge verwachtingen wel waarmaken? Als ik dit schrijf zit onze laatste dag er in het park op. Het park heeft aan onze stoutste verwachtingen voldaan. Het is hier echt schitterend, met weidse valleien waar rustige riviertjes doorheen kabbelen. Er zijn er hoge bergen waar nog sneeuw ligt en meren, waarvan één hele grote. Ook zijn ravijnen met watervallen en bergweides die vol bloemen staan. En dan het belangrijkste, de reden waarom Yellowstone een national park is geworden, alle thermische activiteiten. Dus de geisers en warmwaterbronnen zoals de beroemdste Old Faithfull. Die heet zo omdat die elke 94 minuten stoom en heet water de lucht in blaast.

Op 3 juli rijden we het park binnen vanaf de Oost kant. Het ligt veel hoger dan ik verwacht want we gaan boven de boomgrens, er ligt zelfs nog sneeuw. Daarna meteen door naar het meest beroemde en toeristische gedeelte van het park Old Faithfull. Onderweg komen we meteen een paar bizons tegen, zo die kunnen we vast noteren. Bij Old Faithfull is het heel druk en de mensen staan wel 3, 4 dubbel dik er om heen te wachten. Het heeft ook wel wat komisch al die ohhh's en ahhh's op het moment dat het gepruttel begint. En dan is het zover woosh het kokende water spuit omhoog, het meeste water komt niet neer op de grond maar waait als stoom weg. Zo bijzonder omdat te zien. Daarna nog een wandeling gemaakt langs verschillende andere geisers. We hebben geluk want we zien nog 2 andere geisers uitbarsten. Bij één, lion geiser genaamd stonden we dichtbij, toen daar het water uitspuwde begrepen hoorde we een gebrul, het was meteen duidelijk waarom die zo heet. Verder hebben wij ons nog erg verbaast over een andere toerist die op zijn buik ging liggen op het houten wandelpad zodat hij z'n hand in het stomende en borrelende water kon stoppen. Hij vroeg zich waarschijnlijk af of het warm was..... aan zijn druk wapperende hand te zien gok ik van wel. Duhh! Aangekomen bij onze campground konden we voor het eerst van onze vakantie een kampvuur maken. In de vorige plaatsen was het zo droog dat open vuur verboden was. Nu konden we eindelijk stoken en de temperatuur was er ook na. Want als op deze hoogte de zon ondergaat wordt het rap koeler.

Het is 4 juli, een belangrijke feestdag independence day, dat is onafhankelijkheidsdag. De geboorte van Amerika wordt gevierd. Wij merken er weinig van vandaag. Hier en daar wat versiering en meer dan gemiddeld dragen mensen kleding met afbeeldingen van de Amerikaanse vlag. De wekker gaat om 4:30 lokale tijd. Het is wel even doorzetten om in het donker zo vroeg je bedje uit te gaan. Als we gaan rijden richting Hayden Valley is het net licht. Gespannen op wat komen gaat rijden we de campground af en daar spotten we meteen ons eerste dier. Een hert kijkt ons verbaast aan als wij hem "betrappen" tussen de tenten. Eenmaal onderweg staat er een bizon langs de kant van de weg rustig te grazen. Dat gaat lekker zo. In de vallei is het nog een beetje mistig maar wat we zien is geweldig. Alleen het landschap met de opkomende zon is de moeite waard om vroeg uit je bed te gaan. Daarbij zien we herten, antilopes en bizons, heel veel bizons.

Vannacht slapen we niet in onze camper maar hebben we een huisje gehuurd bij de Roosevelt lodge & cabins. Want in deze hoek van het park konden wij geen campground reserveren. We zijn er op tijd omdat we ook nog een tocht met huifkar naar een cowboy cook out gaan. Ons huisje is klein maar fijn en leuk in stijl ingericht, compleet met potkachel. De rit met de huifkar duurt ongeveer een half uur en gaat door een alpine weide met diverse bloemen. Het is hobbelig en stoffig maar toch een leuke ervaring. Omdat er onderweg informatieve verhalen verteld en we zien een aantal herten, prairiehonden, een coyote en natuurlijk bizons. Op de cook out plek brand een kampvuur, zingt een cowboy en zijn er heerlijke steaks met toebehoren. We zitten net met ons bord voor de neus als er reuring ontstaat.  Er is een beer gespot, ja hoor wij zien hem ook. Wat gaaf om te zien hoe hij rustig over de berghelling heen sjokt. Er is geen reden om ons zorgen te maken over onze veiligheid. De beer is nog op een flinke afstand en de wranglers (= cowboys) staan al tussen de beer en de rest van ons voor het geval dat. En dan verdwijnt hij tussen de bomen uit het zicht, dag beer. Na het eten worden we nog vermaakt met wat grappige verhalen en dan vertrekken we met de huifkar weer terug naar de Roosevelt lodge. Als we daar zijn wandelen we terug naar ons huisje en zien we nog een hert met een jong. Wat een geweldige afsluiting van deze geweldige dag. Nog 1 te gaan in Yellowstone

1. Arie en Bianca de Graaf:
    8 juli 2018
    Hannie en Gert, leuk dat jullie meelezen!

Voor iedereen, de foto's van Yellowstone staan ook online. Het is voor mij een raadsel waarom ze niet onder de tekst verschijnen.