Arches, liefde op het eerste gezicht.

22 juni 2018 - Arches National Park, Utah, Verenigde Staten

Vanmorgen opgestaan met de silhouetten van Monument Valley als uitzicht. Dat is nog eens een fijn begin van de dag. Het was vannacht hier helemaal donker en wij hebben beide voor het eerst de melkweg gezien. In Bryce is het niet gelukt om er een mooie foto van te maken en ik wil nog een poging wagen. Maar net als ik een stap naar buiten wil doen hoor ik in de verte gehuil. Zouden dat coyotes zijn? Ik vind het niet prettig, dus blijf maar binnen.

Na het ontbijt vertrekken we meteen richting Arches National Park. Het is 2.5 uur rijden en we willen graag een beetje op tijd daar aankomen omdat het nogal druk kan zijn. Toen we bij de ingang kwamen stond er toch een file en duurde het een half uur voordat we het park binnen kwamen. Daar werden wij meteen getrakteerd op een enorme indrukwekkende stenen wand in diverse kleuren rood waar je de auto's tegenop zag rijden. In het visitors centrum wordt uitgebreid uitgelegd hoe het park vorm heeft gekregen in het verloop van miljoenen jaren. Maar wij kunnen er niet bij hoe moeder natuur dit park heeft gemaakt. Het lijkt meer op het werk van een bijzonder talentvolle beeldhouwer.

Het programma van gisteren was voor mij toch te veel van het goede. (In het kort, ik heb een niersteen die er niet uit wil komen). Daarom doen we het vandaag rustiger aan. Met temperaturen rond de 35 graden is dat ook wel fijn. Langzaam rijden we van het ene uitkijkpunt naar het andere uitkijkpunt richting onze campground die helemaal aan het einde van het park ligt. Daar komen we in de middag aan en proberen wat verkoeling te vinden in een streepje schaduw van de camper. Gelukkig waait het wel behoorlijk. Verder is het genieten van het mooie uitzicht rondom onze camperplaats.

De volgende ochtend vertrekken we om 6 uur voor een wandeling naar de landscape arche. We gaan vooral zo vroeg om de hitte voor te zijn.  Ook is het fijn dat er minder mensen zijn maar toch valt die drukte mij weer mee. Bij de ingang van het park was het druk maar op de parkeerplaatsen bij de uitzichtpunten viel het erg mee. Tijdens de mooie wandeling zien we verschillende muildierherten, een van wel heel dichtbij (zie filmpje). Daarna door naar de delicate arche. Het symbool van het national park en Utah. Ik had wel weer genoeg beweging gehad dus hebben wij hier voor het uitzichtpunt voor luie mensen gepakt.  Gelukkig hebben we zoom op de fotocamera's en hebben dus alsnog een aardige foto gemaakt. Nadat we het park hebben verlaten rijden wij door naar het state park Dead Horse Point. Ik denk dat dit het beste laat omschrijven als een kleine Grand Canyon want ook deze canyon is door de Colorado-rivier uitgesleten.  Wij kunnen het niet vergelijken maar vonden het prachtig. Na een vlakte wordt je verrast door een diepe kloof, ook dit was erg indrukwekkend.

We slapen op een campground in Grand Junction en morgen vertrekken we naar Black Canyon of the Gunnison. Ben benieuwd wat dat gaat brengen.