Revelstoke en Banff

20 juni 2016 - Improvement District No. 9, Canada

De weg naar Revelstoke is prachtig. De bergen worden ruiger en ik voel mij steeds kleiner worden.
We naderen de Rockies. Na een paar korte stops komen we op de campground. Het weer is lekker
dus gaan wij ons ook wagen aan het maken van een kampvuur. Dat lijkt hier echt bij kamperen te
horen want we hebben het al veel gezien. Stap 1 koop hout. Stap 2 hak het hout in kleinere stukken.
Nou pff dat valt niet mee. Maar met (gelukkig geen bloed), zweet en tranen weet Arie het toch voor
elkaar te krijgen. Stap 3, maak vuur. Met een aansteker is dat niet zo moeilijk maar om die stapel
hout in de fik te krijgen is nog wel wat anders. Toch lukt het vrij vlot maar het is maar van korte
duur. Het gaat zo weer uit. Gelukkig komen onze vriendelijke buren helpen. De vuurring heeft geen
goede ventilatie gaten. We moeten het vuur met kleinere stukken hout maken. Ook krijgen we eigen
gemaakte firestarters. Muffins gemaakt van zaagsel en kaarsevet. Volgens de buren moet hier zelfs
nat hout mee aan te maken zijn. Met de hulp van de buren is onze eerste campfire-dinner is een feit.
De volgende ochtend vertrekken we naar Golden. Onderweg maken we een 2 wandelingen over
vlonderpaden. Eén door een moerasachtig gebied en de andere door een regenwoud. De eerste
wandeling vonden wij niet heel bijzonder. Kwam waarschijnlijk ook dat de Skunk Cabbage nog niet
in bloei stond. Voeg daarbij een kudde kleuters die met veel kabaal rondlopen en je ultieme natuur
ervaring is ver te zoeken. Het regenwoud daarin tegen is wel erg mooi en rustig. De term woudreus
gaat hier echt leven. Zo groots en groen om ons heen. Dit is tenminste een bos. Het ruikt ook
heerlijk kruidig en fris. In Nederland vind ik het zo jammer als je door een, netjes in rechte lijnen
gepland bos loopt. In Golden slapen we op een gemeente camping. De camping die we eigenlijk
hadden uitgekozen is pas over 4 dagen open. Aangekomen valt het echt niet tegen. Ligt aan de rand
van het dorp bij de curling club. Weer eens wat anders dan de plaatselijke voetbalclub. We krijgen
een plaatsje aan de rivier. Met een prachtige turquoise kleur. Alleen jammer dat aan de andere kant
van die mooie rivier een rangeerterrein voor treinen is. We voelen de trillingen in onze camper. Echt
heel apart. De treinen stoppen 's nachts niet, toch hebben we heerlijk geslapen. Slechts een paar keer
horen we nog een trein maar de overlast valt mee. Op alle campings in de parken wordt je constant
gewaarschuwd dat je je eten niet onbeheerd buiten moet laten staan. Onze buren op deze camping
merken hier meteen wat er gebeurd als je het toch doet. Een raaf steelt alle aardappels en druiven.
Nu is het gelukkig een raaf en geen beer of een wolf of iets dergelijks. Want als die dieren gewend
raken aan mensen eten komen ze steeds terug. Met als gevolg dat ze afgeschoten moeten worden.
Banff is onze volgende bestemming. De reis er naar toe is al fantastisch. Zo mooi dat ik het moeilijk
vind om te omschrijven. Daarom hebben we er een filmpje van gemaakt! Nee zonder gekheid, we
geniet zo van de natuur om ons heen. Daar aangekomen direct een plekje op de campground
geregeld. Er zijn namelijk maar beperkte plaatsen met stroom. Later blijkt ook dat we die echt wel
nodig hadden. Vanaf daar zijn we naar de Banff gondel gereden. Dit hadden we niet helemaal goed
gepland want het is er heel erg druk. We moeten bijna een uur wachten voordat we naar boven
kunnen. Nu is dat niet echt een straf want er zit een aardige souvenir winkel en een Starbucks. Ook
is het uitzicht hier ook al fantastisch. Eenmaal boven loop ik nog verder naar de top. Arie had
gisteren last van zijn knie en durft het risico niet aan om de rest van de vakantie niet te kunnen
lopen. Jammer dat het wat bewolkt is en dat je niet alle toppen goed kan zien. Maar het is evengoed
heel erg mooi om te zien. Op de weg terug begint het te sneeuwen. Best apart zo eind juni. Eenmaal
beneden aangekomen is de sneeuw in regen verandert. Helaas blijft deze de rest van de dag
aanhouden. Toch gaan wij aan het eind van de dag het dorp Banff ook nog even verkennen.
Natuurlijk super toeristisch maar ook wel leuk al die winkeltjes. Verder doet het erg gezellig aan.
Als we weer terug zijn bij de camper. (Vanaf de campground hebben we een pendelbus genomen.)
Begint het steeds harder te regenen en de temperatuur daalt ook rap. Wij gaan er niet meer uit
vandaag. Op de campground staan ook verschillende tenten. Aan die mensen heb ik nog wel een
paar keer gedacht. Want wat was het nat en koud vannacht. Niet voor ons, met stroom aan de
camper hebben we de hele nacht de kachel aangehad.